Listing 1 - 10 of 260 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Angiologie --- Geneeskundige beeldvorming --- Imagerie médicale
Choose an application
Beeldvorming. --- Cultuurgeschiedenis. --- Middeleeuwen. --- Renaissance. --- Rome --- Civilization.
Choose an application
Beeldvorming. --- Bellettrie. --- Culturele aspecten. --- Natie. --- Russisch.
Choose an application
71.37 ethnic groups. --- Beeldvorming. --- Moslims. --- Nederland.
Choose an application
Geneeskundige beeldvorming --- Reumatologie --- Orthopedie --- Imagerie médicale --- Rhumatologie --- Orthopédie
Choose an application
Doelstelling: Verschillende onderzoeken in Europa en Amerika hebben aangetoond dat de media direct en indirect bijdragen tot de verspreiding en instandhouding van negatieve beeldvorming van etnische minderheden. In dit onderzoek werd daarom nagegaan hoe de beeldvorming van allochtone minderheden tot stand komt in twee Vlaamse kwaliteitskranten (De Morgen & De Standaard) en twee Vlaamse populaire kranten (Het Laatste Nieuws & Het Nieuwsblad). Daartoe werden drie thema's uit 2008 geselecteerd: het Offerfeest, het proces van Osman Calli en de rellen in Anderlecht. Middelen of methode: De berichtgeving van de vier kranten over deze drie thema's (135 artikels) werd vergeleken aan de hand van een kwalitatieve en een kwantitatieve inhoudsanalyse, met speciale aandacht voor de verschillen tussen de kwaliteitskranten en de populaire kranten. Voor de inhoudsanalyse werd een codeboek opgesteld met criteria waaraan de geselecteerde artikels werden getoetst. Het codeboek van Devroe (2007) diende hiervoor als basis. Bovendien werd ook een gedetailleerde tekstanalyse van een selectie artikelen gemaakt, waarbij het taalgebruik en het frame van het artikel onder de loep werden genomen. Resultaten: Uit het onderzoek blijkt dat er verschillen zijn tussen populaire kranten en kwaliteitskranten inzake berichtgeving over allochtone minderheden. Zo geven kwaliteitskranten meer achtergrondinformatie, beschouwen ze allochtonen eerder als individuen dan als een homogene groep, gebruiken ze minder generaliseringen en vermelden ze de origine van personen minder vaak dan populaire kranten. Het is positief dat de artikels uit alle onderzochte kranten bijna geen ‘wij'-‘zij' onderscheid vertonen. Uit de tekstanalyse blijkt dat alle artikels te kampen hebben met een gekleurd taalgebruik, wat vooral werd geconstateerd bij de misdaadberichtgeving (rellen in Anderlecht en het proces tegen Osman Calli). Dit kan bijdragen tot het versterken van stereotypen en vooroordelen in onze maatschappij.
Allochtonen. --- Beeldvorming. --- Media. --- Studie in de meertalige communicatie.
Choose an application
Doelstelling: Deze masterproef wil een beeld geven van de evolutie in het Ruslandbeeld onder Belgische en Nederlandse reizigers van de 19e eeuw tot vandaag. Het Ruslandbeeld voor de 19e eeuw wordt kort besproken, waarna vooral de 19e, 20e en 21e eeuwen uitvoerig behandeld worden. Op deze manier wordt nagegaan in hoeverre de Russische stereotiepen in Nederlandse en Belgische reisverhalen overeenkomen met kenmerken die Russen zelf als typisch zien voor hun eigen cultuur. Middelen of methode: Voor het theoretische gedeelte heb ik me gebaseerd op werken waarin de Russische gewoontes en stereotiepen behandeld worden, geschreven door Russen of door Ruslandkenners. Voor de analyse van reisverhalen, vervolgens, heb ik gebruik gemaakt van verschillende reisverhalen, daterend tussen 1800 en 2010. Resultaten: Uit de analyse blijkt dat het Ruslandbeeld in de 19e eeuw over het algemeen positiever was dan het Ruslandbeeld in de 20e en 21e eeuw. De negatieve kenmerken vanuit de 19e eeuw blijven ook in de twee eeuwen erna voortbestaan, maar het is opvallend hoe Rusland negatiever getypeerd werd vanaf de Koude Oorlog, wat waarschijnlijk het gevolg is van de ideologische tegenstellingen die heersten tussen de Sovjetunie en West-Europa.
Beeldvorming. --- Reisverhalen. --- Rusland. --- Ruslandbeeld. --- Studie in de meertalige communicatie. --- Vooroordelen.
Choose an application
Doelstelling: Met dit onderzoek willen we nagaan of een focusgroepgesprek de beste methode was om de nodige informatie te verzamelen die de onderzoekers nodig hadden om de juiste focus voor hun onderzoek te vinden. Middelen of methode: Aan de hand van een uitgebreide literatuurstudie en analyse van een focusgroepgesprek dat in het beginstadium van het onderzoeksproject “Vlaanderen in de buitenlandse pers: een discursieve analyse van het nieuwsproductieproces” gevoerd werd, gaan we kritisch na of (i) het focusgroepgesprek een adequate methode was om de in het project vooropgestelde onderzoeksvragen te beantwoorden, en (ii) het focusgroepgesprek aan de nodige vormvereisten voldeed om tot relevante informatie te komen. Resultaten: Het focusgroepgesprek heeft uiteindelijk zijn rol maar deels kunnen waarmaken. Mits de nodige aanpassingen vooraf en tijdens het gesprek en een correcte nabeschouwing, had dit focusgroepgesprek een grotere rol van betekenis kunnen spelen tijdens het onderzoek.
Beeldvorming. --- Focusgroup. --- Pers. --- Studie in de meertalige communicatie.
Listing 1 - 10 of 260 | << page >> |
Sort by
|